5 tips om leren en ontwikkelen bij je medewerkers te stimuleren

De zorg staat onder druk en zorgprofessionals krijgen steeds meer op hun bordje. Dat is voor jou natuurlijk niet nieuw. Maar toch is het belangrijk dat jij en je medewerkers tijd vrijmaken om jezelf te ontwikkelen en bij te leren. Dit kan nogal wat frustraties of problemen opleveren. Je verwacht van je medewerkers om zich na- of bij te scholen terwijl ze al zo druk zijn met hun dagelijkse, reguliere werkzaamheden. Des te belangrijker om hen op de juiste manier te stimuleren en te overtuigen van het belang van de lerende organisatie. In dit artikel helpen we je op weg.

Medewerkers stimuleren leren

Leren is geen moetje, maar heeft juist toegevoegde waarde

Agenda’s zijn overvol en taken en verantwoordelijkheden blijven door het personeelstekort en hoge ziekteverzuim alleen maar oplopen. Daarom wordt het volgen van scholingen of het behalen van de benodigde accreditatiepunten vaak als een moetje gezien. Dit is natuurlijk al geen goed startpunt om je medewerkers echt gemotiveerd aan de slag te laten gaan met de scholingen, cursussen of trainingen. En dat terwijl de cursussen die jij ze aanbiedt juist heel waardevol zijn in hun dagelijkse werk. Laat daarom vooral de toegevoegde waarde van de scholingen zien en benadruk hoe het hen als individu en de organisatie zal helpen. Het helpt hierbij om goed in kaart te brengen welk voordeel de professional eruit zal halen. Zo spreek je hun intrinsieke motivatie aan en zullen zij sneller overtuigd zijn om zich hiervoor in te zetten.

Het juiste aanbod

Als de kennis die de professionals vergaren in de scholingen niet aansluit bij de praktijk, zal er weerstand ontstaan. Zorgmedewerkers zullen namelijk niet gemotiveerd zijn om cursussen te volgen waar zij in de praktijk weinig of niets aan zullen hebben. Ga daarom eerst in gesprek met je medewerkers om te kijken waar überhaupt de behoeften liggen. Dit kan voor verschillende vakgebieden of senioriteitsniveaus natuurlijk ook verschillen. Pas je aanbod dan ook hierop aan.

Kijk daarnaast jaarlijks of het aanbod goed aansloot bij de behoeften. Dat kun je doen door in kaart te brengen welke cursussen veel zijn gevolgd, en welke minder. Zo kun je voor het komend jaar bepalen of de ingezette strategie de juiste is, of dat er onderwerpen ontbreken. Kies daarnaast voor cursussen of e-learnings met duidelijke casussen zodat de leerstof concreter en praktischer wordt.

Zorg voor een goede afwisseling in onderwerpen en leervormen

De zorgsector is breed en onderwerpen of kennis is divers. Zorg daarom ook voor een goede afwisseling in onderwerpen. Dit is niet alleen voordeliger omdat de professionals zich zo breder ontwikkelen, ook maakt dit het leren leuker. Kies daarnaast ook uit verschillende leervormen, bijvoorbeeld een goede afwisseling tussen fysieke of klassikale scholingen of bijeenkomsten, en e-learnings die de professionals zelf wanneer zij willen kunnen uitvoeren.

Geef vrijheid en personaliseer het aanbod

Geen zorgprofessional is hetzelfde, iedereen heeft zijn eigen voorkeuren ontwikkeld in het werk wat zij uitvoeren. De motivatie om te leren zal dan ook hoger zijn als de zorgprofessional voor onderwerpen kan kiezen die zij interessant vinden of waar zij meer over willen leren. In de praktijk zien we heel duidelijk dat professionals meer gemotiveerd zijn als zij zelf de vrijheid krijgen om keuzes te maken in wat zij willen leren.

Binnen ons e-learning aanbod en onze werkwijze hebben wij hier rekening mee gehouden. We hebben een enorm breed aanbod aan e-learnings voor diverse doelgroepen en over verschillende onderwerpen. Samen met een van onze experts bepaal je welke e-learnings interessant zouden kunnen zijn voor welke professionals. Zo kun je vervolgens zelf bepalen om een bepaalde e-learning aan een zorgmedewerker toe te wijzen, maar aan een andere juist niet. Zo blijft het aanbod flexibel en divers voor de professionals, maar weet jij van tevoren toch waar je aan toe bent! Kom je er na een tijdje achter dat een zorgprofessional zich toch graag rondom een ander gebied wilt bijscholen, dan voeg je dat onderwerp flexibel toe aan zijn of haar aanbod.

Goede communicatie is essentieel

Communicatie over het belang van leren is essentieel, maar tegelijkertijd ook moeilijk. Uit diverse onderzoeken blijkt dat, hoe meer je communiceert over je scholingen, hoe meer het gaat leven binnen de organisatie en hoe meer scholing er gevolgd wordt. Denk bijvoorbeeld aan een wekelijks bericht wat je kunt uitsturen naar je medewerkers waarin je specifieke trainingen of e-learnings uitlicht. Of denk aan het verspreiden van een poll waarin je snel uitvraagt hoe iedereen de trainingen bevalt. Zo krijg je snel inzicht in de situatie binnen jouw organisatie, kun je snel bij bepaalde medewerkers bijspringen en houd je het automatisch ook op de radar van de medewerkers.

De e-learnings van SDB Webshop

Wij bieden honderden e-learnings voor diverse doelgroepen aan via onze SDB Webshop. Samen met onze experts bepaal je welk aanbod interessant kan zijn voor jouw medewerkers. Via onze Mijn SDB omgeving geef je hen vervolgens gemakkelijk toegang tot voor hen beschikbare cursussen. De medewerkers volgen vervolgens zelf, waar en wanneer zij willen, de e-learnings via hun account. Jij houdt de voortgang bij en ziet in één oogopslag de statussen. Per maand ontvang je een factuur van de geactiveerde gebruikers en e-learnings. Benieuwd naar hoe dit voor jouw organisatie kan werken? We geven je graag een vrijblijvende demo door onze omgeving! Of neem eerst zelf een kijkje in het aanbod.

Neem vrijblijvend contact op >

Bekijk ons aanbod >